Co roku w programie MDAG pojawiają się najlepsze filmy dokumentalne o muzyce i sztuce. W tym roku do konkursu o Nos Chopina, którego patronem jest Marszałek Województwa Mazowieckiego, zostało zakwalifikowanych 12 filmów. To opowieści zarówno o wybitnych postaciach kultury, od Piny Bausch przez Jean-Luca Godarda, Jane Campion aż po Nan Goldin czy Nam June Paika, jak i ważnych zjawiskach oraz ośrodkach rozwoju sztuki. Muzyka i taniec
"Tańcząc Pinę" (Dancing Pina)
Floriana Heinzen-Zioba to hołd dla unikalnych metod pracy jednej z najważniejszych choreografek i artystek tańca nowoczesnego. Opowiada o dwóch zespołach na dwóch kontynentach, których młodzi tancerze_ki odkrywają na nowo choreografie
Bausch. Z kolei na potrzeby stworzenia filmu
"Muzyka dla czarnych gołębi" (Music For Black Pigeons)
Andreas Koefoed i
Jørgen Leth przez 14 lat podążali za jednymi z najbardziej twórczych, uznanych, ale i ekscentrycznych artystów jazzowych. Wśród nich są Jacob Bro, Bill Frisell, Paul Motian, Lee Konitz, Joey Baron czy Midori Takada. Szukali intymnych momentów, w których powstaje muzyka i nawiązują się więzi.
Bohaterami_kami filmu
"Pianoforte"
Jakuba Piątka są młodzi uczestnicy prestiżowego Konkursu Chopinowskiego z różnych stron świata, których życie od dzieciństwa było podporządkowane grze na fortepianie. Wszyscy dzielą podobne marzenie i zostaną bezlitośnie zweryfikowani przez konkursowy mechanizm. Barwnym i pięknie nakręconym musicalem dokumentalnym jest z kolei
"Dublin. Muzyka z North Circular" (North Circular) Luke’a McManusa. Poznajemy w nim North Circular Road w Dublinie oraz jej społeczność i historię klasy robotniczej przez pryzmat obecnej tam sztuki.
Fotografia
"Całe to piękno i krew" (All the Beauty and the Bloodshed)
Laury Poitras to film nominowany do Oscara® oraz zwycięzca Festiwalu w Wenecji. Reżyserka pokazuje życie i twórczość legendarnej fotografki
Nan Goldin ze swojej perspektywy. Obecnie artystka-aktywistka walczy z koncernem farmaceutycznym odpowiedzialnym za kryzys opioidowy w Stanach Zjednoczonych. O Luigim Ghirrim, fotografie z regionu Emilia Romana, którego niezwykła wrażliwość zrewolucjonizowała współczesną fotografię, opowiada
Matteo Parisini w filmie
"Bezmiar. Świat Luigiego Ghirriego" (Infinity. The World of Luigi Ghirri).
Sztuka nowych mediów
Do świata sztuki nowych mediów zaprasza nas
Amanda Kim w filmie
"Nam June Paik. Księżyc to najstarszy telewizor" (Nam June Paik: Moon Is The Oldest TV). Paik był jednym z najbardziej wpływowych artystów XX wieku. To on wymyślił pojęcie infostrady (electronic superhighway) na długo przed narodzinami internetu i jest twórcą wideo-artu. Tam, gdzie większość ludzi widziała kable, obwody, ekrany i lampy katodowe, Paik widział miliony możliwości i rozpikselowane obrazy czegoś wzniosłego.
Malarstwo
Trudności, na jakie napotyka młode pokolenie malarzy_ek, przedstawia
Lea Glob w filmie
"Apolonia, Apolonia", który zdobył główną nagrodę na festiwalu IDFA w Amsterdamie. Duńska reżyserka spotkała po raz pierwszy Apolonię Sokol w 2009 roku. Artystka wyrosła z undergroundowej sceny teatralnej w Paryżu, prowadząc życie charakterystyczne dla tamtejszej bohemy. Apolonia przez długi czas starała się odnieść sukces jako malarka, chociaż to zadanie okazało się niezwykle trudne. Czy w końcu bohaterka zdobędzie zasłużone uznanie?
Kino
Godard,
Campion,
Herzog - te nazwiska są znane większości osób kochających kino. Opowieści o ich twórczości i dorobku okazują się równie fascynujące, co ich wielkie dzieła. W
"Kinie według Godarda" (Godard Cinema)
Cyril Leuthy opowiada o twórcy, który w ciągu 91 lat życia nakręcił ponad 120 filmów. Poznajemy życie i obejmującą prawie siedem dekad twórczość znanego filmowca: od dzieciństwa, przez pracę jako krytyk w "Cahiers du Cinéma", sukces debiutanckiego "Bez tchu", intensywne lata 60. XX wieku, okres maoizmu i eksperymenty z formatem telewizyjnym, aż po powrót do fikcji na początku lat 80. XX wieku.
"Jane Campion: kobieta kina" (Jane Campion, The Cinema Woman)
Julie Bertuccelli jest portretem pionierki.
Campion jako pierwsza kobieta zdobyła Złotą Palmę na festiwalu filmowym w Cannes w 1993 roku za film "
Fortepian". W ciągu 40 lat pracy wypracowała autorytet i silną pozycję w branży całkowicie zdominowanej przez mężczyzn. O mistrzu kina, artyście, poecie, poszukiwaczu prawdy, podróżniku w kolonialnym hełmie, marce, memie, aktorze, oryginale nie do podrobienia, przepowiadaczu katastrofy i legendzie, czyli
Wernerze Herzogu opowiada z kolei
Thomas von Steinaecker w filmie
"Werner Herzog. Radykalny marzyciel" (Werner Herzog: Radical Dreamer).
"Amatorski klub filmowy" (A Bunch of Amateurs) Kim Hopkins nie opowiada może o wybitnych i znanych twórcach, ale na pewno mówi wiele o miłości do ruchomych obrazów. To zabawny i poruszający portret artystycznego szaleństwa członków jednego z najstarszych amatorskich klubów filmowych na świecie, który balansuje na krawędzi przetrwania. Planują projekty, w których łączą swoje talenty i pasję do majsterkowania. Prezentują je skromnej publiczności w chylącym się ku upadkowi budynku.
Karnety
Sprzedaż karnetów w cenie 250 zł odbywa się przez stronę festiwalową
mdag.pl oraz przez stronę
eventim.pl/20mdag (gdzie należy wybrać zakładką "Karnety").
Sprzedaż karnetów potrwa do 24 kwietnia 2023 r. lub do wyczerpania puli.
Karnet można kupić dla siebie lub dla innych osób (max 4 karnety) wpisując przy zamówieniu imiona i nazwiska tych osób. Wszystkie karnety zostaną wysłane na adres mailowy osoby dokonującej zakupu. Jubileuszowa 20. edycja MDAG odbędzie się w dniach 12-21 maja 2023 roku w kinach w ośmiu polskich miastach - Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Łodzi, Bydgoszczy i Lublinie oraz online - od 23 maja do 4 czerwca na platformie
mdag.pl.